Lektionsplanering
Tid: 45 min
Vad
Eleverna ska få skapa sig en/flera tomtar och sedan få knäppa ett antal kort på dessa (korten ska användas under lektion 3). De elever som blir färdiga snabbt får själva skapa vad de vill utav leran.
Hur
Jag påbörjar med att presentera vad det är vi ska göra för något. Sedan väljer jag att förklarar skillnaden mellan de två lerorna jag har med mig. Den ena leran torkar i luft medan den andra inte gör det. Eleverna får tillverka tomtarna i leran som inte torkar i luft. Sedan visar jag själv upp min tomte och hur jag gjorde den. Jag berättar också att det finns kameror att tillgå och att det ska knäppa minst två kort på sina tomtar. Slutligen berättar jag att de som hinner färdigt får hålla på med leran som lufttorkar och göra vad de vill med den.
Varför
Enligt skolverket (2011,s.21) ska eleverna under redskap för bildframställning för årskurs 4-6 använda sig utav formbara material. Lera anser jag är ett bra formbart material att hålla på med.