Uppnått kursens mål
Såhär har vi uppnått kursens mål
Kritiskt reflektera kring bilders kommunikativa kapacitet och möjligheter att producera mening…
Genom föreläsningar med Marie Fahlén och arbete med bildsemiotik och reklam.
På Gunilla Fihns seminarium och föreläsning gick vi även igenom detta.
Beskriva och värdera förmågan att analysera och samtala om bilder och förståelsen av bilder som bärare av betydelser, bilden som meningsskapande och bilders innehåll…
Genom att ha deltagit på Maries föreläsningar, seminarium och arbeten har vi fått detta
Bearbeta, granska och tolka bilder, former, tecken och symboler samt resonera kring hur undervisning utifrån sådana visuella och semiotiska utgångspunkter kan motiveras och arrangeras…
Genom att ha deltagit på Maries föreläsningar, seminarium och arbeten har vi fått detta
Kommunicera genom och undervisa i digitala, kreativa och estetiska lärprocesser samt framställa bilder och former med hjälp av olika redskap, material och tekniker…
Genom att vi har deltagit på alla lektionstillfällen med exempelvis lera, digitala verktyg, vem bor i lådan osv. har vi fått med oss detta.
Redogöra för och uppvisa förtrogenhet med kulturverksamhet inom bildens område…
Genom museum besök.
Uppvisa förmåga att tillägna sig såväl en bild- och kulturhistorisk allmänbildning som till exempel kunskaper om arkitekturens och formgivningens betydelse för den egna miljön…
Genom museum besök.
Genomföra analys och bedömning av elevers visade kunskaper inom bildämnet med hjälp av pedagogisk dokumentation…
Vi har diskuterat pedagogisk dokumentation, även själva träna på dokumentation via vår portfolio men också ute på den verksamhetsförlagda utbildningen.
Motivera och sätta betyg i ämnet bild…
Fick vi göra på vår verksamhetsförlagda utbildning och även fick en inblick i genom Pim Hallstedt.
Planera undervisning för att främja lust och utmana eleven till kreativt skapande och framställande av egna bilder med hjälp av hantverksbaserade metoder och tekniker samt metoder inom datorteknik där också perspektivet hållbar utveckling beaktas…
Vi har planerat undervisning genom våra träningslektioner för våra klasskamrater och för en barngrupp. Men också till vår verksamhetsförlagda utbildning. Hantverksmässiga metoder som tryckteknik har Anne Sundqvist och Marie Fahlén gått igenom. Datorteknik har vi gått igenom med Tobias Ruhtenberg. Anna Gunnarsson på Navet har gått igenom hållbar utveckling.
Söka, granska och värdera för kursen relevant vetenskaplig litteratur…
Genom kursens seminarium och föreläsningar.
Kommunicera kursinnehållet med elever och yrkesverksamma…
Vi har kommunicerat kursinnehållet ute på vår verksamhetsförlagda utbildning.