Mittkursutvärdering
- Mittkursutvärderingen var ett bra sätt för alla att framföra sina åsikter innan kursen är avslutad. Annars känns det oftast rätt meningslöst att utrycka saker i efterhand.
- Jag kunde dock känna att de frågor vi fick ut var formade på de viset att kursen redan var avslutat och inte pågående mitt i.
- Klassen hade väldigt givande diskussion och jag kände att jag fick chansen att utrycka mig.
Något jag har saknat under kursen hittils:
- Jag skulle velat haft mera teori om exempelvis färg och konstnärer.
- Lite mera om betyg och bedömning
Hela kursutvärderingen och sammanfattningen av vad vår kursansvarige tycker om detta
Mats kommentarer till Mittkursvärdering Tillval Bild Borås HT2013
1. I vilken utsträckning anser du att du uppnått målen i kursen?
- kritiskt reflektera kring bilders kommunikativa kapacitet och möjligheter att producera mening
Detta mål är berört - Bra
- beskriva och värdera förmågan att analysera och samtala om bilder och förståelsen av bilder som bärare av betydelser, bilden som meningsskapande och bilders innehåll
Detta mål är berört, bland annat vid besöket på Navet - Bra
- bearbeta, granska och tolka bilder, former, tecken och symboler samt resonera kring hur undervisning utifrån sådana visuella och semiotiska utgångspunkter kan motiveras och arrangeras
Detta mål är berört. - Bra
- kommunicera genom och undervisa i digitala, kreativa och estetiska lärprocesser samt framställa bilder och former med hjälp av olika redskap, material och tekniker
Återkommande genom hela kursen - Bra
- redogöra för och uppvisa förtrogenhet med kulturverksamhet inom bildens område
Målet är svårt att förstå. Museibesök - Jag tänker att samtliga museumbesök har varit kontakt med kulturverksamhet, att Karin som arbetar på Borås museum och Textilmuseet är en person från stadens kulturverksamhet, att Anna från Navet också är det, Staden som klassrum samt några av de böcker ni läst under kursens gång bär spår av kulturverksamhet på olika vis.
- uppvisa förmåga att tillägna sig såväl en bild- och kulturhistorisk allmänbildning som tillexempel kunskaper om arkitekturens och formgivningens betydelse för den egna miljön
Målet är svårt att förstå.
Besöket på Textilmuseet hade fokus på textil.
Finns material länkat från pingpong om man vill fördjupa sig.
Vissa saknar innehåll kring konst, konstnärer och tidsepoker. - Röhsska museet visar upp väldigt mycket om tidsepoker och formgivning, när vi gör det gestaltande seminariet på boken Bilder i skolan, kommer vi att bygga skalmodeller utifrån rummet och rummets form, (det kunde ni inte veta när ni träffade Sofie), jag håller med om att det inte varit någon överdos av olika konstnärer eller epoker som jag tagit upp specifikt, kan förbättras,
- det finns (på Anslag) några länkar till idag verksamma konstnärer ”Bildbank” men det kan bli ännu tydligare
- genomföra analys och bedömning av elevers visade kunskaper inom bildämnet med hjälp av pedagogisk dokumentation
VFU och PIM, kommer senare - hoppas det också blev så …?
- motivera och sätta betyg i ämnet bild
VFU och PIM, kommer senare
- planera undervisning för att främja lust och utmana eleven till kreativt skapande och framställande av egna bilder med hjälp av hantverksbaserade metoder och tekniker samt metoder inom datorteknik där också perspektivet hållbar utveckling beaktas
Återkommande genom hela kursen - Bra
- söka, granska och värdera för kursen relevant vetenskaplig litteratur
”Att söka” – vad innebär det? Söka egen vetenskaplig litteratur eller söka i den vetenskapliga litteratur som finns i litteraturlistan?
Vad är vetenskaplig litteratur i detta sammanhang? - Jaa, vad betyder att söka, en väldigt bra fråga? Ett av alla dessa obligatoriska uttryck som blir mer intressant att diskutera än genomföra? Kanske betyder det att hitta andra böcker av värde utanför litteraturlistan?
- kommunicera kursinnehållet med elever och yrkesverksamma
Vissa har berört målet andra inte.
Kommer på VFU och vissa har pratat om det på mentorsträffarna. - Utan tvekan kopplat till er VFU/fältdagar
2. I vilken utsträckning anser du att föreläsningarna i kursen har belyst kursens mål?
I det stora hela så är svaret ja.
Bra
”Staden som klassrum” – vi upplevde att det inte var någon direkt koppling till kursmålen.
3. I vilken utsträckning anser du att arbetsformerna i kursen har belyst kursens mål?
Arbetsformerna har varit bra. Det är mycket som ska gås igenom med tanke på att ämnet ska betygsättas i skolan.
4. I vilken utsträckning anser du att de professionsanknutna inslagen medverkat till att belysa kursens mål?
Navet
Museum
Gästlärare
Mentorsträffar – dock så har det skett missförstånd med mentor om innehåll i kursen.? Träffarnas innehåll sker oftast inte utifrån kursmålen.
5. I vilken utsträckning anser du att kursens litteratur har varit relevant för kursens mål?
Flera av den kurslitteratur som är i litteraturlistan är inte läst ännu.
En bok som lyftes som bra var ”Nu ler Vygotskij”.
”Möten med bilder” tycker vissa är svår att förstå medan andra tycker den är bra.
En bok som studenterna upplever inte gav något är ”Barns visuella kulturer: skolplancher och idolbilder” Då kan vi ta bort den och hellre lägga in någon ny! Förslag?
6. I vilken utsträckning anser du att examinationerna mätt din kunskap i relation till kursens mål?
Paper ger inget. Upplever ni att det varit många papers i den här kursen?
Portfolion är det centrala. Det är upp till oss om vi kommer eller inte. Vi klarar inte kursen om vi inte kan dokumentera i portfolion om man inte är här.
Estetiska/praktiska ämnet kräver närvaro, eget tyckende, egna känslor, skapande.
Seminarier har kriterier men det går att ”bara” vara fysiskt närvarande.
7. I vilken utsträckning anser du att du har kunnat påverka kursens upplägg när/om så behövts?
Lärare har varit lyhörda och öppna för förändringar i kursen.
Fria händer att arbeta utifrån de ramar vi fått. Vi har fått en början och en slut. Hur vi tar oss dit är upp till oss, med handledning.
Bra
8. I vilken utsträckning anser du att kursupplägg och schema samt miljön har varit ett stöd för dig i dina studier (erbjudits i tid, kommit i rätt ordning, bedrivits i adekvat miljö)?
Det hade varit bra att få den digitala delen i början med tanke på att vi ska dokumentera till portfolion.
Noterat!
Mittkursvärderingen frågorna är inte formulerade för en mittkursvärdering.
Det här skulle jag behöva få förklarat för mig?
VFUn skulle behöva ligga tidigare då det antagligen kommer dyka upp frågor under VFUn. Nu har vi endast ett reflektionstillfälle och sedan portfolio-arbete. En eller två veckor efter VFUn skulle kunna vara till för att följa upp. Vi vill inte pyssla med julpyssel, vilket är risken nu.
Tre veckors VFU upplevs som lite med tanke på att vi ska undervisa och sätta betyg i ämnet. Flera av oss kommer endast ha bildämnet en gång i veckan. Vilket blir tre tillfällen under VFUn. Vad kommer det att ge? Att få vara på en högstadieskola och med en bildlärare är ett sätt att få ägna oss mer åt bild. Något jag tar med mig i kontakt med VFU-ansvariga
Fältdagar skulle kunna vara ett alternativ.
9. I vilken utsträckning anser du att informationen inför och i kursen har varit relevant, tillräcklig och i rätt tid?
Informationen har kommit i god tid och varit relevant. Vi är välinformerade.
Information om VFU-uppgiften har varit otydlig.
Trodde den fanns i er VFU-handledning? Skall förtydligas!
Det är väldigt många anslag. What? What?
10. I vilken utsträckning anser du att du inför kursen har erbjudits möjlighet att ta del av tidigare utvärderingsresultat?
Troligen, men vi har inte haft något intresse av att ta del av det.
Vi fick se tidigare portfolios.
11. I vilken utsträckning anser du att din arbetsinsats på kursen motsvarade heltidsstudier (ca 40 timmar per vecka)?
Tempot i lärarutbildningen är inte 40 timmar i veckan.
För tillvalet: Vissa veckor är mer intensiva än andra. Det är eget ansvar och intresse som styr hur mycket tid man lägger ner.
Bra att det är schemalagt 9-15. Det är bra tider.
Det är jämn belastning under kursen.
Bra
12. I vilken utsträckning anser du att kursen är relevant för din utbildning som helhet?
Ja, den är relevant även om man inte ska bli bildlärare.
Bra
13. I vilken utsträckning anser du att kursen är relevant för din framtida yrkesutövning?
Ja
Bra
14. I vilken utsträckning anser du att kursens genomförande svarat mot högskolans målsättning för likabehandling?
Högskolans målsättning är att personal och studenter skall bemöta och behandla varandra med respekt och att alla bedömningar av var och ens arbets- och studieinsatser skall ske på saklig grund. Likabehandling gäller främjandet av jämlikhet, jämställdhet och mångfald och handlar också om att bekämpa diskriminering och trakasserier i alla dess former och uttryck. I detta arbete har vi alla ett ansvar.
Mycket bra!
15. I vilken utsträckning anser du att du fått möjlighet att utföra dina VFU-uppgifter på din VFU-plats?
Har inte haft VFU än.
16. I vilken utsträckning anser du att handledningen under VFUn har getts utifrån kursens mål? (Varje student ska ha rätt till två timmars handledning av VFU-handledare per vecka.)
Har inte haft VFU än.
Flera konkreta och relevanta synpunkter som jag behöver både ta till mig av själv och föra vidare till andra personer i huset, VFU-ansvariga till exempel. Framförallt att föra vidare till den lärare som ska vara kursansvarig nästa gång kursen ges. Tack för era åsikter!
Mats.