Reflektion
Jag tyckte denna dag var lite rörig. Jag förstog mig inte direkt på det entreprenöreilla lärandet. Arbetet i grupp fungerade dock väldigt bra. Det var roligt att göra en reklamfilm. Eftersom jag tyckte att dagen var väldigt rörig känner jag att det inte finns mycket att utvärdera om. Jag skulle nog velat haft en mer ingripande föreläsning.
Koppling till läroplanen:
Jag kopplar detta till vad skolverket (2011,s.21) i årskurs 1-3 under bildframstälning att eleverna ska kunna framställa en konstruktion. En hopsa sko som vi tillverkade är en enkel konstruktion. Sedan genom att prata om entreprenörskap och nytänkande går vi igenom hur reklam är uppbyggt. Enligt skolverket ska elever i årskurs 4-6 kunna under bildanalys göra en analys av reklam- och nyhetsbilder. Genom att gå igenom lite lätt tänkande kring reklam blir det enklare i årskurs 7-9.
Använda navet i min framtida verksamhet
Jag kommer definitivt att försöka få mina elever i framtiden att få besöka navet. Även försöka få ihop detta med ett sammarbeta med matematik. Navet är en lärorik plats där eleverna får en skjuts framåt i matematik. Att kunna intigrera matematik med bild ger eleverna förhoppningsvis en skjuts framåt i matematik och bild.