Reflektion

Jag tyckte det var intressant att få besöka Navet för första gången. 

Dagens ämne var matematik och jag kände mig inte så bekväm med ämnet direkt när Anna nämde att vi skulle ha bild och matematik ihopkopplat under dagen. Mitt värsta ämne och det jag kan minst om är just matematik.

Anna vände min negativa bild om matematik. Det var kul och arbeta under hela dagen. Jag blev påmind om massa gamla matematikkunskaper som har försvunnit under årens lopp. Däremot kände jag att tempot var lite väl högt under dagen. För mig som inte gillar matematik och inte har väldigt mycket kunskap om ämnet blev det lite väl fort ibland då hon bytte uppgifter väldigt fort.

 

Koppling till läroplanen

Jag väljer att koppla detta till vad skolverket (2011,s.21) beskriver om bildframställningi ämnet bild för årskurs 4-6 där eleverna ska arbete tredimisionellt. Här har vi en direkt koppling till detta med möbiusbanden. 

 

Utveckla detta

Jag tror att det går att utveckla detta på en massa olika vis. Bild går mycket väl att koppla ihop med matematiken och då främst geometri. Detta kan vara något att bygga på inför framtiden med ett möjligt sammarbete med en matematiklärare.