Lektionsplanering
Sveriges Djur
Lektionsplanering
Inspiration till denna lektion:
Inspiration för den här lektionen kommer ifrån den engelska webbsidan, Accessart. Inspirationen används för att planera en bild lektion som är baserade på NO (naturorienterade ämnen) för elever i årskurs 1-3 om djur i deras närmiljö.
Vad?
Elever ska använda material som plastpåsar och maskeringstejp, samt gips för att sedan skapa svenska djur som de själva tycker om.
Hur?
Genom modellering och konstruktion kommer eleverna att tillverka ett djur. Eleverna får dekorera sina djur med vattenbaserade målarfärg eller lämna skulpturer omålade. Alla elever kommer att jobba enskilt, men de får lov att hjälpa varandra. Djuren kommer att visas upp i bildsalen. Vi vill att alla kan ta del av varandras idéer. Processen fotograferas och vi kommer sedan göra en film på detta.
Varför?
Materialen eleverna kommer arbeta med ska ge estetiska och känslomässiga upplevelser (Skolverket, 2011 s.20). Att utgå från ämnet bild kommer ge eleverna möjlighet till uppmuntring och att ta egna initiativ men också att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt (Skolverket, 2011 s.20).
Med tanke på att eleverna gör djur lär de sig elevernas mål i NO för årskurs 1-3. Eleverna får veta namn på djur, hur de ser ut. (Skolverket, 2011 s.112).
Vi vill med denna lektion att eleverna ska stärka sitt personliga ställningstagande (Skolverket, 2011 s.10).