Kursens mål

Kursplan

Institutionen för pedagogik

Tillval: Bild för grundlärare med inriktning mot fritidshem

30 högskolepoäng

Ladokkod: 11GF31 (2.0)

Gäller från: HT 2013

Fastställd av: Utbildningsutskottet, 2013-05-15

Ersätter kursplan fastställd: 2012-05-16

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområde (successiv fördjupning): Utbildningsvetenskap: Bild och visuellt lärande (G2F)

Utbildningsområde: Undervisning (100%)

Ämnesgrupp: UV3

Krav på särskilda förkunskaper: Godkänt resultat från all VFU i tidigare terminer inom ramen för Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i fritidshem, 180 hp

 

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
 
• kritiskt reflektera kring bilders kommunikativa kapacitet och möjligheter att producera mening
• beskriva och värdera förmågan att analysera och samtala om bilder och förståelsen av bilder
som bärare av betydelser, bilden som meningsskapande och bilders innehåll
• bearbeta, granska och tolka bilder, former, tecken och symboler samt resonera kring hur
undervisning utifrån sådana visuella och semiotiska utgångspunkter kan motiveras och arrangeras
• kommunicera genom och undervisa i digitala, kreativa och estetiska lärprocesser samt framst
älla bilder och former med hjälp av olika redskap, material och tekniker
• redogöra för och uppvisa förtrogenhet med kulturverksamhet inom bildens område
• uppvisa förmåga att tillägna sig såväl en bild- och kulturhistorisk allmänbildning som till
exempel kunskaper om arkitekturens och formgivningens betydelse för den egna miljön
• genomföra analys och bedömning av elevers visade kunskaper inom bildämnet med hjälp av
pedagogisk dokumentation
• motivera och sätta betyg i ämnet bild
• planera undervisning för att främja lust och utmana eleven till kreativt skapande och framst
ällande av egna bilder med hjälp av hantverksbaserade metoder och tekniker samt metoder
inom datorteknik där också perspektivet hållbar utveckling beaktas
• söka, granska och värdera för kursen relevant vetenskaplig litteratur
• kommunicera kursinnehållet med elever och yrkesverksamma
 

Innehåll

Kursen belyser och problematiserar de estetiska uttrycksformernas betydelse som uttrycksmedel,
kommunikationslänk och arbetsmetod i ett didaktiskt perspektiv. I kursen belyses också historiska
perspektiv på konst, arkitektur och formgivning.
Fokus vilar på bildframställning, bildvetenskap och bildanalys. I bildframställningen studeras 2 och
3-dimensionella uttrycksformer som målning, teckning, tryck, skulptur, collage, rumsuppfattning,
montage, visualisering och dokumentation. I bildvetenskapen studeras bildspråkets utveckling och
visuell förståelse hos barn och ungdom i ett forsknings- och lärandeperspektiv. I bildanalysen slutligen,
reses frågor rörande bildens möjligheter att skapa betydelse. Här studeras hur bilder via
språkliga och visuella strategier som exempelvis tecken, miljöer och kulturtypisk semiotik kommunicerar
mening samt reses frågan om vilken tolkningspotential som signaleras genom dessa. I
kursen planerar också studenten undervisning i syfte att främja lust och kreativt skapande. Vidare
framställer studenten egna bilder med hjälp av hantverksbaserade metoder och tekniker samt
med hjälp av metoder inom datorteknik. I såväl det egna bildframställandet som i samband med
planering av undervisning ställs krav på studenten att synliggöra hur hållbarhetsperspektivet är
beaktat. Vidare erbjuds studenten möjligheter att tillägna sig såväl en bild- och kulturhistorisk
allmänbildning som till exempel kunskaper om arkitekturens och formgivningens betydelse för den
egna miljön. Studenten utmanas vidare till kontinuerliga didaktiska reektioner kring kursinnehållet.
Bedömning av elevers visade kunskaper samt betygssättning ingår också som moment i kursen,
liksom 3 veckors verksamhetsförlagd utbildning, då studenten planerar, genomför och utvärderar
undervisning i ämnet bild.
 

Undervisningsformer

Föreläsningar, seminarier och eget praktiskt arbete samt verksamhetsförlagd utbildning. Laborativt
arbete individuellt och i grupp.
Undervisningen bedrivs på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
 

Examinationsformer och betygsskala

Individuell portfolio innehållande studentens egna bilder från samtliga delmoment, digitalt fotograferad
dokumentation, samt egna reektioner. Individuell skriftlig tentamen, litteraturseminarier
och studiegruppsarbete, samt närvaro på och omdöme från verksamhetsförlagd utbildning.
I portfolion skall kursens VFU synliggöras.
När det gäller den verksamhetsförlagda utbildningen har studenten rätt att genomgå två praktiktillf
ällen.
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd.
 

Kurslitteratur och övriga läromedel

Se särskild bilaga.

Studentinflytande och utvärdering

Före kursstart inbjuds studenterna till kursplaneringsmöte. Utvärdering sker kontinuerligt ochmuntligt under kursens gång, samt vid en mittkursutvärdering. Vid kursslut genomförs en individuell
utvärdering via Ping-Pong. Resultatet av utvärderingarna är vägledande för utveckling av kommande kurser och delges studenterna genom kursens kursrapport.
 

Övrigt

Kursen ingår som valbar tillvalskurs i Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i fritidshem,
180 hp.

 

Kurslitteratur och övriga läromedel

Allen, Julie (2008). Rethinking inclusion: the philosophers of dierence in practice. Dordrecht: Springer (12 s)

Bendroth Karlsson, Marie (1998). Bildskapande i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (232 s)

Eriksson, Yvonne & Göthlund, Anette (2004). Möten med bilder. Lund: Studentlitteratur (170s)

Ett år med ny läroplan: om reformarbete, kunskapsbedömning och Skolverkets stöd. (2012). Stockholm:Skolverket

Tillgänglig: https://www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/visa-enskild-publikation
_xurl_= http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2840 (30 s)

Hansson, Hasse, Karlsson, Sten-Gösta, Nordström, Gert Z, (2006). Seendets språk: exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori. Lund: Studentlitteratur (173 s)

Karlsson, Sten-Gösta & Lövgren, Staan (2001). Bilder i skolan. Lund: Studentlitteratur (256s)

Kommentarmaterial till kursplanen i bild. (2011). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig på Internet: https://www.skolverket.se/publikationer?id=2556 (25 s)

Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter. (2011). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig på Internet: https://www.skolverket.se/publikationer?id=2660 (73 s)

Körling, Anne-Marie, (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. Stockholm:Liber (272 s)

Lindstrand, Fredrik & Selander, Staan (2009). Estetiska Lärprocesser. Lund: Studentlitteratur (270 s)

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket

Tillgänglig: https://www.skolverket.se/publikationer?id=2575 (279 s)

Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. (2011). Stockholm: Skolverket (44 s)

Sparrman, Anna (2006). Barns visuella kulturer: skolplanscher och idolbilder. Lund: Studentlitteratur (192 s)

Referenslitteratur:

Frid, Johan (2002). Intro - bild: skapa kommunicera förstå. Löddeköpinge: Didacta Texel (312 s)

Frid, Johan & Nilsson, Karl-Johan (2008). Intro - skapa: bild, färg och form. Löddeköpinge: Didacta Texel (338 s)

Aktuella styrdokument.