Kursens mål
Kursplan
Institutionen för pedagogik
Tillval: Bild för grundlärare med inriktning mot fritidshem
30 högskolepoäng
Ladokkod: 11GF31 (2.0)
Gäller från: HT 2013
Fastställd av: Utbildningsutskottet, 2013-05-15
Ersätter kursplan fastställd: 2012-05-16
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområde (successiv fördjupning): Utbildningsvetenskap: Bild och visuellt lärande (G2F)
Utbildningsområde: Undervisning (100%)
Ämnesgrupp: UV3
Krav på särskilda förkunskaper: Godkänt resultat från all VFU i tidigare terminer inom ramen för Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i fritidshem, 180 hp
Mål
Innehåll
Undervisningsformer
Examinationsformer och betygsskala
Kurslitteratur och övriga läromedel
Studentinflytande och utvärdering
Övrigt
Kurslitteratur och övriga läromedel
Allen, Julie (2008). Rethinking inclusion: the philosophers of dierence in practice. Dordrecht: Springer (12 s)
Bendroth Karlsson, Marie (1998). Bildskapande i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (232 s)
Eriksson, Yvonne & Göthlund, Anette (2004). Möten med bilder. Lund: Studentlitteratur (170s)
Ett år med ny läroplan: om reformarbete, kunskapsbedömning och Skolverkets stöd. (2012). Stockholm:Skolverket
Tillgänglig: https://www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/visa-enskild-publikation
_xurl_= http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2840 (30 s)
Hansson, Hasse, Karlsson, Sten-Gösta, Nordström, Gert Z, (2006). Seendets språk: exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori. Lund: Studentlitteratur (173 s)
Karlsson, Sten-Gösta & Lövgren, Staan (2001). Bilder i skolan. Lund: Studentlitteratur (256s)
Kommentarmaterial till kursplanen i bild. (2011). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: https://www.skolverket.se/publikationer?id=2556 (25 s)
Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter. (2011). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: https://www.skolverket.se/publikationer?id=2660 (73 s)
Körling, Anne-Marie, (2012). Nu ler Vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. Stockholm:Liber (272 s)
Lindstrand, Fredrik & Selander, Staan (2009). Estetiska Lärprocesser. Lund: Studentlitteratur (270 s)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig: https://www.skolverket.se/publikationer?id=2575 (279 s)
Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. (2011). Stockholm: Skolverket (44 s)
Sparrman, Anna (2006). Barns visuella kulturer: skolplanscher och idolbilder. Lund: Studentlitteratur (192 s)
Referenslitteratur:
Frid, Johan (2002). Intro - bild: skapa kommunicera förstå. Löddeköpinge: Didacta Texel (312 s)
Frid, Johan & Nilsson, Karl-Johan (2008). Intro - skapa: bild, färg och form. Löddeköpinge: Didacta Texel (338 s)
Aktuella styrdokument.