Lektionsplanering

Lektionsplanering – Hammarkullen – 40 år senare (Hasselblad Center)

Tid: två lektioner på 80 minuter

Vad

Eleverna ska själva få tillverka sin egen stadsdel. Denna stadsdel ska eleverna själva få bestämma hur den ska se ut? vilka som ska bo där? Osv.

Hur

Vi börjar med att besöka utställningen Hammarkullen - 40 år senare på Hasselblad center. Eleverna konstruerar upp en stad med återvinningsbart material som toalettrullar, tidningspapper, kartong, papper med andra ord material som de har att tillgå.
Eleverna ska sedan i religion få komma fram till hur denna stad ska vara uppbyggd med nationaliteter och samhällsuppbyggnad.

Varför

Skolverket (2011,s.22) beskriver i ämnet bild för årskurs 4-6 under redskap för bildframställning att eleverna ska lära sig och forma och plana olika material. Genom att eleverna får forma sin egen stad får de lära sig och forma olika material.

Vi får även in målen för religionskunskap där Skolverket (2011,s.189) beskriver att elever i årskurs 4-6 ska kunna vad olika livsfrågor och religioner har för betydelse för identiteten. Detta får eleverna genom att de själva får söka upp de olika nationaliteterna som finns och vad de har för traditioner som styr deras liv.