Reflektion lektion 1
Under den första lektionen på lådan kände jag att herregud jag kan inte mäta eller forma fram den lådan jag vill ha. Detta blev det största problemet, eftersom jag var tvungen att ta fram gamla matematikkunskaper. Men till slut blev det allt en låda som jag blev nöjd med. När det var dags för inredningen i lådan fick jag verkligen tänka bild och form. Vilka material kan jag använda mig utav? Här tänkte jag mycket som tidigare i fantasifågeln att jag ville testa mig själv i nya material. De material jag valde påverkade mig att tänka om hur jag skulle forma fram det jag ville ha.
Detta är en uppgift jag skulle vilja testa ute i en klass i framtiden, men även på fritidshemmet. Denna låda kopplar jag till läroplanen för:
Bild årskurs 1-3, Redskap för bildframställning: Skolverket (2011,s.21) beskriver att eleverna ska testa på olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för-och bakgrund. Detta tränar eleverna på när de gör lådan.
Matematik årskurs 4-6: Genom att de själva får skapa själva lådan och få fram exakta mått för att den ska bli så bra som möjligt kopplar jag detta till vad skolverket (2011, s.65) beskriver om problemlösning i matematik. Detta är en problemlösning om något att få fram denna låda.