Lektionsplanering

Lektionsplanering

Tid: 2 lektioner på 80 minuter

Vad

Eleverna i en årskurs 4:a ska få skapa sig sin egen planet i ämnet bild, men också få nosa in på ämnet fysik och förståelsen om yttre rymden.

Hur

Vi börjar med att besöka utställningen jordlingarna på världskulturmuseét. Genom utställningen kommer jag börja introducera ett nytt tema inom fysik och bild. Jag vill att eleverna med detta besök påbörjar och funderar på hur vår världsbild ser ut och dess planeter.

Under museum besöket kommer jag att börja förklara hur människan är aktiv i rymden, att det finns satelliter, samt introducera vårt solsystem. Detta för att skapa ett intresse när eleverna sedan ska bearbeta detta i skolbänken. Under besöket kommer jag även att försöka få deras fantasi att flöda och fråga dem hur deras egen planet möjligen kan se ut. Detta för att de sedan under en bildlektion ska få skapa sin egen planet.

Varför

Skolverket (2011, s.21) beskriver att elever i årskurs 4-6 i ämnet bild under redskap för bildframställning ska plana och forma olika material och använda dessa. Jag vill att eleverna ska kunna göra detta moment med hjälp av att göra egna planeter. Men för att kunna göra en bra planet krävs fantasi som de får under besöket på världskulturmuséet.

Skolverket (2011, s.129-130) beskriver att elevernas mål i årskurs 4-6 i ämnet NO (naturorienterande ämnen) är att eleverna ska förstå grunderna i solsystemet och dess himlakroppar och hur de rör sig i förhållande till varandra. Eleverna ska också förstå hur dag, natt, månad och år kan förklaras. Eleverna ska också veta människans del i rymden och användningen av satelliter.