Reflektion

Reflektion:

Jag kände att denna uppgift blev väldigt rörig, då vissa höll på med föregående lektion.  Det blev då inte förklarat på rätt sätt, utan jag blev inslängd i en uppgift.
Arbetet för mig fungerade bra emellanåt, men det var svårt att få trycket bra och färgen var väldigt kladdig. Tyvärr verkar det som om färgen inte alls väljer att torka på min kudde.
Jag hoppas dock att det i framtiden kommer mer om tryck i kursen. För det är väldigt kul. Jag känner nu tyvärr att jag knappt kan något om tryck, eftersom jag inte har några bakgrundskunskaper om det.

Koppling till läroplanen:

Koppling till denna lektion finner jag i vad Skolverket (2011,s.21) beskriver om att elever i årskurs 4-6 i ämnet bild under redskap för bildframställning ska lära sig om olika trycktekniker och om tredimensionellt arbete.

Detta arbete går också att sammanföra med textilslöjd, etersom att eleverna måste använda sig utav symaskin när de syr ihop sin väska eller kudde får vi in vad skolverket (2011,s.214) vill att eleverna ska lära sig i årskurs 4-6 om olika maskiner. Symaskin är de största redskapet inom textilslöjd som de får använda.

Utveckla lektionen:

Denna lektion går att utveckla genom att använda sig utav oilika trycktekniker. Det kan exempelvis vara att skära ut en figur i en potatis som du trycker med.

Ta med denna lektion i min framtida verksamhet

Jag kommer försöka få ihop de trycktekniker jag har lärt mig under kursens gång och göra lektioner av de till elevrna där de går jämföra de olika teknikerna.