Reflektion

Reflektion:

Denna lektion var givande. Det var kul för mig som tidigare har haft lektion i gips att äntligen få skapa något med gips själv.
Lektionen var väldigt bra upplagd. Inga konstigheter.
Jag kände att mitt egna arbete flöt på väldigt bra och jag är supernöjd med slutresultatet.

 

Koppling till läroplanen:

Detta kopplar jag till vad skolverket (2011,s.21) beskriver om att elever i årskurs 1-3 i ämnet bild ska kunna under redskap för bildframställning och här ska lära sig och forma olika material som gips. Gubben var baserad på materialet gips.

Genom att eleverna får skriva en berättelse till sin gubbe tar vi del av vad Skolverket (2011,s.240) vill att eleverna ska uppnå i årskurs 1-3 om att kunna språkets struktur med att sätta punkt och stor bokstav. Att skriva berättelser är ett bra sätt att kunna träna detta. 

Utveckla lektionen:

Detta går att utveckla till en rad följdlektioner som:
- Att eleverna själva ska bygga ett hus till sin gubbe, detta kan vi finna i vad skolverket (2011,s.21) i årskurs 1-3 i ämnet bild under bildframställning ska kunna konstruera något. Att eleverna ska konstruera ett hus är i allra högsta grad en bra träning på konstruktion.

- Eleverna kan också få skriva vilket land denna gubbe kommer ifrån och på så vis forska om detta land. Då får vi in vad skolverket (2011,s.160) i ämnet geografi om att de ska gå igenom jordgloben och de olika länderna och deras religioner, sedvärdheter och vad olika varor kan kosta. Genom att skriva om ett land får du en uppfattning om var det ligger och vad som finns runt omkring landet. Men också information om vad som finns där och hur samhället fungerar.

 

Använda denna lektion i min framtida verksamhet

Jag kan använda denna gipsgubbe som en startintroduktion med ett stort sammarbeta med andra lärare i olika ämnen. Gubben är grunden för det hela och sedan byggs på under ett flertal lektioner. I svenskan får de skriva en berättelse, i geografin får gubben ett hemland och í religionen blir en religiös av något slag. Allt detta för att kunna bygga vidare på uppgiften, med utgångspunkt ifrån bilden.