Reflektioner - Fantasifågel

Reflektion fantasifågel

När jag tillverkade fantasifågeln har jag använt många olika kunskapsområden. Givetvis har jag främst använt mig utav bild, men även matematik då jag har kontrollerat olika mått.

Min grundtanke med hela fågeln var att jag skulle lära mig att använda olika material, men också få en bra start med bilden och göra något som jag kände var roligt. Dock missuppfattade jag uppgiften, uppgiften var att skapa en fågel utifrån mig själv. Detta gjorde inte jag, eftersom jag uppfattade bara att vi skulle göra en fantasifågel.

Detta projekt är fördelaktigt och arbeta själv med, eftersom vi alla inte har samma fantasi om hur något ska se ut.

Koppling till läroplanen

Jag kopplar detta till vad skolverket (2011,s.21) vill att elever i årskurs 1-3  i ämnet bild ska kunna under bildframställning. Här vill skolverket att eleverna ska kunna skapa en konstruktion. Denna fantasi fågel är ett konkret exempel på en lätt konstruktion att skapa utifrån elevens egna kunskaper.